Gramatička kompetencija i pojmovi eksplicitnog i implicitnog gramatičkog znanja

Authors

  • Gordana BOJIČIĆ

DOI:

https://doi.org/10.46584/lm.v14i2.413

Keywords:

gramatika, gramatička kompetencija, eksplicitno gramatičko znanje, implicitno gramatičko znanje

Abstract

U radu ćemo ukazati na značaj koji savremena istraživanja u oblasti obrazovne lingvistike i teorije učenja i usvajanja stranih jezika pripisuju gramatičkoj kompetenciji. Naime, iako su se tokom razvoja glotodidaktike javljali stavovi da gramatici nema mjesta u nastavi i učenju jezika, drugu polovinu XX vijeka obilježila su istraživanja koja su jasno ukazala da učenici moraju posjedovati znanje o jeziku koji uče i pravilima njegove upotrebe, ali najvažnije od svega, moraju biti u stanju da ta svoja znanja primijene u komunikaciji na stranom jeziku. Tačnije, pored eksplicitnog poznavanja gramatičkih pravila, moraju posjedovati i implicitno znanje koje se odnosi na ispravnu upotrebu gramatičkih pravila u svakodnevnoj komunikaciji.

U radu ćemo definisati pojmove gramatičke kompetencije, implicitnog i eksplicitnog gramatičkog znanja. Zatim ćemo analizirati rezultate dobijene testiranjem koje je sprovedeno u 25 osnovnih škola u Crnoj Gori kako bismo utvrdili u kojoj su mjeri učenici ovladali gramatičkim strukturama i na receptivnom i na produktivnom planu. Drugim riječima, testirano je eksplicitno i implicitno znanje gramatike italijanskog jezika učenika završnog razreda osnovne škole u Crnoj Gori. Krajnji rezultat istraživanja predstavlja izrada gramatičkih deskriptora na osnovu najfrekventnijih gramatičkih struktura koje su sadržane u nastavnom planu i programu za italijanski jezik u osnovnim školama Crne Gore na nivou A2.

Published

01.12.2014